Saraloo

Slutkörd

Publicerad 2015-12-03 16:08:10 i Allmänt,

Jag känner mig emotionellt utmattad. Har sedan en tid tillbaka haft P1 som väckarklocka på mornarna, vilket innebär att med frukost får jag nyheterna. Det är ju självklart nyttigt att vara medveten om vad som händer i världen, men jag känner hur allting bara lägger sig på varandra och det blir lite för mycket. Jag har alltid varit högkänslig och haft en överdos av empati, vilket resulterat i att jag väljer att inte läsa och se vissa saker för att det dränerar mig. Pga detta är det därför svårt för mig att ha människor i min närhet som inte är känsliga och empatiska, så under de senaste veckorna har jag behövt tagit bort flera av mina facebookvänner efter att de gång på gång lagt upp saker som går emot allt som jag känner är rätt och vettigt. Jag har insett att liv för mig inte alls är särskilt heligt eller värdefullt, det finns liskom inte en själ eller kraft i varje människa som behöver tas tillvara på, men - och det är ett stort men - alla har rätt till sitt eget liv. Att utsätta andra för lidande eller att ta ifrån någon sitt liv, är den största orätt man kan göra. 
 
Jag vet inte om det just nu är mycket värre än det tidigare varit, eller om jag tidigare bara inte varit medveten om hur illa det varit, men den konstanta rapporteringen om läget i Syrien, Irak, Turkiet, Afghanistan och Libyen, och den efterföljande flyktingströmmen har gjort mig så ledsen och less att jag känner mig utmattad. Konsekventerna i Sverige är att det är slut på resurser i många kommuner runt om i landet, och problem med integrationspolitiken ifrågasätts. I detta är det många som ropar stopp, att vi behöver stänga gränserna, vi kan inte ta emot fler flyktingar, vi har inte plats/boenden/lärare etc. för att ta hand om dessa människor och sen de som hävdar att medicinsk åldersbestämning måste införas för att se till att ingen över 18 år får tillgång till resurser för ensamkommande flyktingbarn. En av de mest oattraktiva personlighetsdragen jag vet är tendensen att säga "jag ger upp, det går inte att lösa". Frågan jag alltid ställer vid dessa uttalanden är: vad är alternativet? Vad kommer hända om du ger upp? Vilka konsekvenser har det imorgon, om ett år, om tio år? Är svaret att hundratusentals människor far illa ut, så är det inte ett alternativ alls. 
 
I nuläget försöker EU muta Turkiet att hindra 2 miljoner människor från att ta sig över gränsen in till Europa. Turkiet som även skjutit ned ett ryskt stridsflygplan. Daesh har flytt från Syrien och Irak från bland andra USA, England, och Frankrikes bomber till en stad i Libyen som de tagit kontroll över, och förbjudit kvinnor från att ha annat är heltäckade kläder, förbjudit musik, och korsfäst människor. En kidnappad svensk man har hållts fängslad i Mali i fyra år. I San Bernadino har en ny masskjutning ägt rum där 14 personer dött. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sara

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela