Saraloo

Helt normal

Publicerad 2014-02-27 17:47:00 i Allmänt,

För ett par veckor sedan bestämde jag mig för att till slut ta bort det fjuttiga, avskrapade nagellacket som var kvar på mina tånaglar. Efteråt tänkte jag "usch, måste måla nytt, det ser ju ut som mansfötter". Sen stannade jag upp och tänkte "vafan är det för tanke? det är ju bara fötter?". Det har blivit så vanemässigt att måla tånaglarna, efter att ha gjort det sen jag var i närheten av 12 år gammal, att jag inte ens tycker att mina fötter är normala utan att måla på dem. Så sen tänkte jag "det tänker jag tamejtusan inte göra", så det gjorde jag inte. Ett par veckor senare tittar jag på mina fötter, och ser inget annat än mina fötter. Helt normala.
 
Om jag har smink på mig varje dag under en längre tid, dvs ungefär en vecka, så vänjer jag mig vid att det är så jag ser ut. Ser jag mig sedan i spegeln utan smink tycker jag att jag ser blek, tråkig, kontrastlös, och ful ut. Typ som när man tar en snygg bild och för att lägga upp på instagram; man provar ett par olika filter, och om man sen går tillbaka till orginalbilden är den plötsligt inte alls lika fin. Den är tråkig och kontrastlös. Så vill jag inte känna om mig själv, jag vill inte behöva ett filter för att känna mig tillräcklig. Så jag lät bli att sminka mig. En vecka senare ser jag mig själv i spegeln och ser bara mig. Helt normal.
 
När Nour visade upp håriga armhålor och folk tyckte både det ena och det andra om det tänkte jag för mig själv att alla får göra som de vill, "jag rakar mig för att jag vill, inte för att nån annan tycker att jag måste". Sen stannade jag till och insåg hur mycket jag lät som en rökare som insisterar att "jag kan sluta, men jag vill inte". Och efter lite funderande tänkte jag att det kan väl inte skada, att bara låta bli? Så det gjorde jag. Jag är inte en särskilt hårig person, så det blir lite som moppefjun i armhålorna, men nog syns det allt. Vilket jag blir väldigt medveten om varje gång jag gör chins på gymmet, eller fixar till tofsen i skolan. Obekvämligheten som infinner sig då visar på att det kanske inte alltid varit mitt eget val att raka mig under armarna. Men håret växer ut där, så det är, trots allt, helt normalt.
 
Jag blir lätt uttråkad, och jag tycker om förändring, så på lördag kanske jag får för mig att måla alla naglar, raka bort allt hår, och använda en hejdundrande massa smink. Det är också helt normalt.

Kommentarer

Postat av: Mammiii

Publicerad 2014-02-27 18:02:05

Vi e så jäkla normala vi två! (tog oxå bort d sista
på tårna nyss)
Åsså e du så klok! <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sara

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela