Saraloo

Tönterier

Publicerad 2013-11-19 17:23:00 i Allmänt, Skolan, Träna?,

Sist in, först ut heter det va? Den körde jag och Nils idag på fysiklaborationen; båda kom försent men vi var ändå klara innan alla andra hoho. Vi skulle räkna ut densiteten på klossar, skriva en formel för hur svängningstiden på en pendel beror (T=k*√L), och lite annat.
 
Extrafråga: En 30 cm lång sill väger 200g, hur mycket väger en blåval som är 30 meter lång? (samma densitet)
 
Längdskalan är då alltså 30:3000 dvs 1:100
För att få ut arean tar man (1:100) upphöjt i 2
För att få volymen tar man (1:100) upphöjt i 3 (det vi vill ha)
Vi får 1:1 000 000
Sedan pluggar vi in vikten 200:200*1 000 000 och får 200 000 000 gram.
Den väger alltså 200 ton! Om nån nu ville veta...
 

Efter fysiken knallade vi bort till loftgången mellan naturvetarhuset och Universum för att käka lunch. Jag mölade i mig mitt fettbomb, sen drog Carro och jag till Iksu för att träna. Passet var tyvärr fullt så vi körde ett helkroppspass i gymmet istället; rygg, armar, bröst, mage, ben. Var där i nästan två timmar, kommer ha sån träningsvärk imorn... Solade en sväng innan jag åkte hem, nu är jag så satans trött att jag vill sova redan. Måste laga mat men de har rivit vårat lilla pentry nu också, det ska byggas om och byggas nytt. Ska till och med få en dusch här uppe :) Nu funkar åtminstone köket på bottenvåningen som det ska, får väl gå ner och göra mig en matlåda snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sara

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela