Saraloo

Våga tala om en resa

Publicerad 2017-03-14 21:58:00 i Allmänt, Utomlands, ångest,

Igår kändes det okej, men det blev kontinuerligt jobbigare under dagen, jag kände verkligen hur ångesten kom krypandes. När jag väl kom till skolan var det jättejobbigt, men en av de andra i Våga tala-kursen satt utanför så vi ventilerade lite. Första timman hade vi uppvärmningsövningar, dvs att vi fick olika samtalsämnen som vi skulle diskutera och presentera, först i grupper om två och sedan själv, först sittandes och sedan ståendes. När det väl blev dags för att presentera det vi hade skrivit hemma (berätta om en resa) kändes det ändå ok. Och det gick bra! Jag tappade inte bort mig, jag glömde inte bort vad jag skulle säga, och jag hoppade inte över saker som kändes "onödiga". Efteråt var jag sjukt skakis, som vanligt, men det gick fort över och jag mådde mycket bättre. Fick som feedback att jag verkade väldigt självsäker haha, fake it til you make it liksom. Nästa vecka ska vi presentera i 3-5 min.
 
Här är det som jag pratade om! (med extra bilder)
 

Julen 2015 ville jag och min pojkvän slippa snön så vi bestämde oss för att åka utomlands. Det billigaste och mest tidseffektiva var att åka till sydostasien, och eftersom jag aldrig tidigare hade varit i den delen av världen, så vi passade på att åka till både Vietnam och Thailand.

 
Första anhalten var Vietnams huvudstad, Ho Chi Minh city. Det var mopeder överallt! De stannade inte vid övergångsställen så det var bara att gå rakt över och hoppas på det bästa. Alla åkte moped, oavsett ålder.
 
Vårt största problem med Vietnam var att de inte hade ”vanligt” kaffe, dvs kaffe gjort på arabicabönor, utan de använder robustabönor. Vissa tycker tydligen att det här kaffet är gott, men vi flydde till Starbucks för dyrt, riktigt kaffe.
 
Från Ho Chi Minh tog vi en nattbuss. Vi var de enda turisterna på bussen, som var anpassad för personer av kortare kroppsbyggnad, så vi fick halvsitta hela natten, men det gjorde inget för då fick vi chansen att se mer av bostäderna utanför turistområdena.
 
När vi kom fram tog vi en båt ut till Phu Quoc. En turistig ö, med fina badstränder…
 
…goda drycker, och riktigt kaffe (på en australiensk restaurang)!
 
En dag hyrde vi en moped och åkte in till stan och käkade på ett ställe med supergod vegetarisk mat, och den bästa sojasåsen jag har ätit.

En annan dag åkte vi ut med en båt till skärgården, där vi snorklade! Det var rätt dålig sikt, men några fiskar såg vi i alla fall.
 
Det var jätteroligt, efter att min panikångest hade lagt sig.
 
Efter Vietnam åkte vi till Thailand, där vi mötte upp min amerikanska kompis i Ao Nang. Vi åkte med en båt ut till öarna där vi badade, snorklade och paddlade kajak.
 
Och vi såg en jättestor ödla!
 
Vi firade nyår på Railay Beach, med några människor vi träffade där.
 
Dagen efter klättrade vi upp, och sen ner, till en lagun.
 
Det var jättecoolt och verkligen värt ansträngningen.
 
Efteråt var vi svettiga men glada!
 
Resan avslutades i Bangkok, men tyvärr fick vi inte se så mycket av staden eftersom vi lyckades bli magsjuka.

Vietnam var jättefint och jag skulle väldigt gärna åka tillbaka för att se mer av norra delen, då vi bara var i södra delen. Typ samma sak gäller Thailand, men det var överlag mycket mer turister och inte lika god mat där. Det som var roligast med hela resan var äventyr vi gjorde på egen hand, och när vi kom ifrån turistområden och fick se mer av det verkliga livet.

 
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sara

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela