Saraloo

Omega 3

Publicerad 2011-02-24 22:52:06 i USA MF,

Tack vare min näringslära-kurs har jag utvecklat en hypotes. Idag gick vi igenom de olika fetterna som kroppen behöver, två av de essentiella fetterna är Omega 6 och Omega 3. De är två sorters fetter som är varandras motsats i princip, omega 3 hjälper med inflammationer, syn och tillväxt. Om man har för lite omega 3 så får man lätt torr hy, det var det här som fångade mitt intresse; jag har väldigt torr hy förutom i ansiktet. Jag började då fundera på om jag kanske har en brist på omega 3 (eftersom jag inte äter varken fisk eller valnötter).

Steg 2: När kroppen lider brist på nånting försöker den producera det själv, men omega 3 är essentiell = kroppen kan inte producera det och du måste få i dig det från mat. Men, kroppen kan producera andra typer av fett, så som talg. Har man en överproduktion av talg får man fet hy och fett hår.  Det är den produktionen som medicinen Roaccutan ska motverka - medicinen jag har tagit mot min akne. Anybody see where I'm going with this?

Steg 3: Hypotesen; jag har brist på omega 3 vilket resulterat i att min kropp producerat mer talg än den behöver för att uppväga för det, vilket resulterat i fett hår, fet hy, och till sist - akne.

Slutsats; om jag tar tillskott av omega 3 bör min akne mildras.

Det första jag gjorde var att googla det, och tro fan att folk säger att det funkar...

Jag ska därför åka och köpa det med en gång och testa min teori. Har jag rätt kommer jag bli så jävla glad och så jävla förbannad på samma gång; det betyder att jag äntligen hittat anledningen till min akne, men också att om jag bara ätit mera fisk skulle jag kunna undvikt flera år av ångest.



Tänkte bara säga det... (ugglor i öronen gör dig smartare!)

Kommentarer

Postat av: Mammiiii

Publicerad 2011-02-24 23:26:28

Man blir smart av fisk oxå! ;-)



(Sägs det. Sa "fisken". SÅ, kontentan blir att du skulle lyssnat mer på mamma?! Mooaaahahahahaaa!)

Postat av: Malin

Publicerad 2011-02-25 07:26:33

Jag kom oxå på det för ett tag sen. Så nu äter jag o Edla lax så ofta vi kan. Sen hörde jag att om man inte har tillräckligt med 3 så funkar inte nåt med signalerna i hjärnan så man blir irriterad o deppig o får ångest? lax hela veckan! Kram

Postat av: Sara

Publicerad 2011-02-25 19:24:42

Mammi; Lyssnat har jag ju gjort, men tänkt "vadå, fisk e junte gott, och det kan ju inte göra nån skillnad" -.-



Yster; japp, man kan bli deppig och få koncentrationssvårigeheter. Så vi får se vad som händer! Kanske blir jag ännu smartare ;o

Postat av: Mammiiii

Publicerad 2011-02-26 01:04:22

Vet inte om det går att bli smartare än du?! L



V provade ju det där på bror'n eran ett tag... vet inte om det funkade i längden precis, men för stunden gjorde det ju det iaf! =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sara

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela